Thursday, February 18, 2010

Bagaimana Untuk Mengurus Hutang Kad Kredit Anda?

1 – Pengurusan Risiko

Jika anda mempunyai hutang kad kredit lebih RM 5,000, anda seharusnya melindungi diri anda dengan Insurans kad kredit atau Insurans hayat. Mengapa insurans itu penting? Ini kerana, jika berlaku kematian atau cacat keseluruhan (lumpuh) ke atas diri anda, keluarga anda terpaksa menanggung beban hutang kad kredit anda. Menjadi lumpuh memang menyusahkan, tetapi menjadi lumpuh tanpa pendapatan berterusan dan hutang yang banyak adalah lebih perit lagi untuk ditanggung oleh keluarga anda.

2 – Cari Punca Masalah : Mengapa Berhutang Kad Kredit?

Cara mudah untuk mengesan masalah ini adalah dengan membuat Penyata Aliran Tunai Bulanan (Monthly Cash-Flow Statement). Cara membuatnya cukup mudah dan ringkas :-

+ Pendapatan Bersih Bulanan
(-) Pembayaran Bulanan untuk Pinjaman
(-) Perbelanjaan Bulanan _____________________
= Baki Positif (Surplus) atau Baki Negatif (Defisit)?


Kalau ada surplus (+), ini bermakna anda mempunyai lebihan wang yang tidak dibelanjakan dan wang ini boleh digunakan untuk membayar lebih kepada baki hutang kad kredit anda. Kalau baki defisit (-), maknanya anda berbelanja lebih dari pendapatan anda i.e berbelanja lebih dari kemampuan anda. Jadi, tidak hairanlah anda berhutang kad kredit!

Apabila mempunyai baki defisit, anda perlu mengambil tindakan secepat yang mungkin, sebelum anda menghadapi masalah kewangan yang lebih besar seperti gagal membuat bayaran bulanan kepada hutang pinjaman anda dan seterusnya dihadapkan ke mahkamah kerana gagal bayar!

Antara tindakan yang anda perlu buat adalah :-
a- Kurangkan perbelanjaan semaksima yang boleh terutamanya yang tidak penting.
b- Susun-semua pinjaman sedia ada (re-financing) sebelum anda menghadapi masalah kewangan
c- Tambah pendapatan sampingan jika boleh

Wednesday, February 10, 2010

Tawaran Pinjaman untuk Kakitangan Kerajaan dan Badan Berkanun

Keistimewaan Memohon Pinjaman dengan Kami
  • Merupakan wakil MBSB yang menguruskan pinjaman bagi pihak anda dari mula hingga duit masuk ke akaun
  • Tidak perlu bergegas ke sana ke mari, kami yang akan uruskan semuanya.
  • Tidak mengenakan sebarang caj tambahan kepada anda
  • Anda senang untuk menyemak kelayakan pinjaman iaitu secara ONLINE, SMS, CHATTING, FAX ataupun PANGGILAN TELEFON
  • Keputusan semak kelayakan pinjaman akan diketahui dengan kadar segera
  • Keputusan dan penerangan terperinci akan di'email' kepada anda
  • Kami akan menghubungi anda samada melalui panggilan telefon, sms ataupun email
  • Borang permohonan akan terus sampai ke tempat anda

Kelebihan Pembiyaan PERIBADI-i
:
  • Pembiayaan sehingga RM200,000
  • Kadar pinjaman serendah 4.9%
  • Payout 93% hingga 95%
  • Tempoh pinjaman sehingga 20 tahun
  • Proses pemohonan mudah dan cepat
  • Tanpa penjamin. CTOS/CCRIS boleh memohon
  • Perlindungan Insuran Takaful
  • Potongan gaji melalui Biro Perkhidmatan Angkasa (BPA)
  • Pembiayaan sehingga 60%
  • Terbuka kepada pemohon di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak
  • Boleh membuat overlapping (tutup loan lama)
  • Menangi Cabutan Bertuah sehingga September 2010

Syarat - Syarat

  • Berumur 19 tahun ke atas dan tidak melebihi 58 tahun semasa tamat pembiayaan
  • Berjawatan tetap dan gaji pokok RM 700 ke atas termasuk elaun tetap

Kadar dan Payout
  • Payout yang tinggi iaitu - 95%
  • Kadar Faedah yang rendah: 4.9% (2-15thn) dan 5.2% (16-20thn)

Caj Pengeluaran Pembiayaan
  • Yuran Proses (2% dari Jumlah Pinjaman)
  • Duti Setem RM50
  • Insuran perlindungan Takaful (mengikut umur dan jumlah pinjaman)
  • 1 Bulan sekuriti deposit (dikembalikan setelah pinjaman selesai)
  • Bayaran kepada Jabatan insolvensi – carian bankrupt (RM12)
  • Amanah Raya Berhad (RM350)

Dokumen yang Diperlukan
  • 2 salinan kad pengenalan, (Disahkan Majikan)
  • 2 salinan kad kuasa polis (kakitangan PDRM)
  • 1 bulan slip gaji asal terkini beserta 2 salinan (Salinan perlu pengesahan majikan)
  • 2 salinan slip gaji 2 bulan terkini selain slip gaji di atas (dokumen perlu pengesahan majikan)
  • Bil utiliti seperti bil air, bil telefon, bil elektrik dll
  • 2 Salinan depan buku akaun bank
  • Penyata Penyelesaian awal “Redemption Statement” jika perlu
  • Surat option pencen 58 tahun, (dokumen perlu pengesahan majikan) jika perlu

Tuesday, February 2, 2010

PERKHIDMATAN JUALBELI TANAH

Salam...anda menghadapi masalah mencari tanah dengan harga yg berpatutan...begitu jua sebaliknya...ingin menjual tanah anda tapi tidak mempunyai pembeli???...kami sedia membantu anda..begitu juga jika anda menghadapi masalah untuk melepaskan sekatan di pejabat tanah...untuk keterangan lanjut boleh hubungi saya di 012-7752839 EN. AZMIR..atau email.. ejenloan@gmail.com / ejenloan@yahoo.com

PROSES /PROSEDUR JUALBELI TANAH

PROSES KERJA PERMOHONAN JUALBELI TANAH

Terima borang permohonan (Borang C), salinan dokumen sokongan dan bayaran proses sebanyak RM10.00.

  1. Semak dokumen agar lengkap diisi.
  2. Keluarkan resit bayaran proses.
  3. Buka fail.
  4. Hantar surat kepada pemohon menyatakan permohonan sedang diproses.
  5. Hantar surat kepada Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta untuk dapatkan laporan nilaian harga semasa tanah Baitulmal beserta salinan geran tanah dan pelan tanah.
  6. Hantar surat ke Pejabat Tanah Daerah berkaitan untuk dapatkan bantuan Pegawai Penempatan bagi menunjukkan lokasi sebenar tanah terlibat untuk menentukan kegunaannya.
  7. Turun ke lokasi bersama Pegawai Penempatan untuk siasatan dilokasi.
  8. Terima laporan penilaian dari Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta.
  9. Membayar kepada Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta yuran perkhidmatan penyediaan laporan nilaian tanah Baitulmal.
  10. Hantar surat kepada pemohon minta dijelaskan bayaran yuran penyediaan laporan nilaian tanah kepada MAINPP.
  11. Sediakan kertas kerja untuk dibentangkan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Hartanah MAINPP.
  12. Bentangkan kertas kerja dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Hartanah MAINPP untuk mendapatkan pertimbangan kelulusan.
  13. Sediakan laporan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Hartanah untuk dibentangkan di dalam Mesyuarat MAINPP.
  14. Bentangkan laporan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Hartanah didalam Mesyuarat MAINPP untuk mendapatkan pengesahan kelulusan.
  15. Keluarkan surat tawaran/makluman (jika pemohonan gagal) kepada pemohon. Bagi kes tawaran dikeluarkan, tempoh tawaran adalah selama 1 bulan berkuatkuasa dari tarikh surat tawaran dikeluarkan.
  16. Jika bersetuju untuk terima tawaran, pemohon perlu melantik peguam untuk sediakan perjanjian jual beli.
  17. Deraf perjanjian jualbeli perlu dipersetujui oleh MAINPP terlebih dahulu.
  18. MAINPP menerima bayaran harga jualbeli yang ditawarkan daripada pemohon serta mengeluarkan resit.
  19. Perjanjian jualbeli, Borang 14A KTN Pindah Hakmilik Tanah dan Borang PDS 15 (Pengecualian Cukai Setem) perlu di kemukakan oleh pemohon kepada MAINPP.
  20. Dapatkan tandatangan YDP, Setiausaha dan seorang Ahli MAINPP.
  21. Lekatkan cop mohor MAINPP.
  22. Sediakan satu salinan untuk simpanan fail.
  23. Serahkan Perjanjian Jualbeli, Borang 14A Pindah Hakmilik Tanah dan Borang PDS 15 yang telah di lengkapkan dan ditandatangani kepada pemohon untuk tindakan pendaftaran pindah hakmilik tanah oleh pemohon sendiri.
  24. Fail ditutup.