Wednesday, October 14, 2009

PROSES PEMBELIAN RUMAH

Salam kepada para pengunjung yang di hormati .pada sesi kali ini saya akan menerangkan bagaimana proses pengurusan pinjaman perumahan yang di jalankan oleh pihak kami sepanjang 4 tahun di dalam bidang perundingan/pengurusan yang berkaitan dengan perbankan serta hartanah.
berikut adalah proses bagaimana urusan di jalankan daripada awal sehingga ke peringkat penyerahan anak kunci rumah.

1. Step 1 - TEMUDUGA
* Jenis perkerjaan pemohon.
* Pendapatan bulanan pemohon dan isteri (jika berkerja)
* Jenis hutang pinjaman di bank lain jika ada. contoh: kereta/kad kredit/sebagainya.

2. Step 2- PENYERAHAN DOKUMEN PERKERJAAN PEMOHON
* Pemohon hendaklah menyerahkan dokumen perkerjaan sekarang.
* Bertujuan untuk mendapatkan guide line berapa loan yg boleh pemohon dapat.
* Masa yg di ambil 2-3 minggu.

3. Step 3- LOKASI PEMBELIAN RUMAH
* Pemohon akan di bawa melihat rumah di lokasi yg dipilih pemohon.
* Melihat di kawasan dalam/luar rumah.
* masa yg di ambil 2-3 hari

4. Step 4- TANDATANGAN MEMORANDUM
* Setelah pembeli bersetuju,pihak kami akan menyediakan surat perjanjian.
* Surat persetujuan ini ialah di antara pembeli dan syarikat yg menguruskan.
* masa yg diambil 1-2 hari.

5. Step 5- BANK/SURAT TAWARAN
* Kelulusan daripada pihak bank.
* Sekiranya lulus pihak bank akan menyediakan surat tawaran pinjaman.
* masa yg diambil 1- 2 minggu

6. Step 6- SPA/LD AGGREMENT
* SPA-surat perjanjian jualbeli antara penjual dan pembeli.
* LD- surat perjanjian antara pembeli dan bank.
* masa yg di ambil antara 2-3 bulan.

7. Step 7- PENGELUARAN KWSP
* Pengeluaran adalah untuk deposit rumah.
* Masa yg diambil termasuk dgn step 6 diatas.

8. Step 8- PENYERAHAN KUNCI RUMAH
* merupakan proses terakhir di akhir urusan.

9. RUJUKAN: Master title- belum pecah geran = 4 + 2 bulan.
: Geran - Penjual (hutang bank) proses=3 + 1 bulan
: Geran - Penjual (Hutang angkasa-perbendaharaan kerja kerajaan= proses lama.
: Kos rendah- proses = 8-9 bulan.

Seperti yg anda lihat tadi, begitulah proses pengurusan jualbeli rumah dijalankan.Pihak kami menguruskan perkhidmatan ini meliput semua negeri..bagi pengurusan bank..pihak kami akan tarik aggrement di bank yg terdekat dengan tempat tinggal anda.Pada sesi akan datang saya akan menerangkan perbezaan pembelian rumah baru dengan rumah 2nd..sekiranya pihak anda memerlukan perkhidmatan kami di dalam urusan jualbeli rumah boleh hubungi talian berikut:

EN .AZMIR H/P 012-7752839 / EN. HAFIZI H/P 019-7894246
Atau email ke alamat berikut:
ejenloan@gmail.com atau ejenloan@yahoo.com

Sunday, October 11, 2009

KELAYAKAN PERMOHONAN PINJAMAN

Salam sejahtera di ucapkan kepada pengunjung 2 blog yg sudi melawat blog saya yg tidak seberapa menarik ini..pada sesi kali ini saya akan mengupas dan menerangkan apa dokumen yg di perlukan pada setiap pemohon mengikut kategori dan kelayakan..langkah pertama untuk memastikan anda layak atau tidak..sila emailkan atau sms butir 2 berikut untuk memudahkan pengurusan permohonan pinjaman.
* Nama & lokasi tempat tinggal anda.
* Nama majikan & alamat tempat kerja anda.
* Gaji kasar anda sebulan contoh. basic + elaun+ overtime= total.
* Jenis hutang anda yg lain seperti kad kredit/pinjman perumahan/kereta.
* Jika mempunyai kad kredit nyatakan jumlah limit kad kredit anda/jenis bank.
* Status anda jika blaclklist.sila nyatakan apa jenis hutang yg menyebabkan anda blacklist.
* Bagi yg berkerja sendiri sila nyatakan jenis perkerjaan & pendapatan bulanan.
* bagi yg berniaga sila nyatakan jenis perniagaan & amaun bulanan akaun.

Oleh itu kerjasama daripada para pemohon amat di hargai.Ini kerana memudahkan pengurusan pihak kami.Berikut adalah dokumen yg di perlukan mengikut kategori sekiranya pihak anda layak memohon.

A.Kakitangan swasta
* Fotostat kad pengenalan ( sila palangkan di penjuru kiri utuk tujuan keselamatan)
* Fotostat surat pengesahan jawatan.
* Fotostat penyata pendapatan 2008{ EA FORM}
* Fotostat penyata kwsp terkini 2009.
* Fotostat slip gaji 3 bulan berturut.
* Fotostat statment bank 3 bulan berturut.{ jika pendapatan anda melalui bank}

B.Peniaga/penternak/syarikat
* Fotostat kad pengenalan pemohon.
* Fotostat daftar syarikat /perniagaan {ssm}
* Fotostat kertas kerja/profil perniagaan/syarikat
* Fotostat statment akaun bank perniagaan 6 bulan berturut.

C. Petani/pekebun
* untuk mereka yang mempunyai pendapatan seperti hasil sawit/getah dan sebagainya.
* Fotostat kad pengenalan pemohon.
* Fotostat statment pendapatan hasil 6 bulan berturut.

D. Pesara/berpencen
* Fotostat kad pengenalan pemohon.
* Fotostat kad pencen/kad pesara.
* Fotostat statment bank pencen 3 bulan berturut.

E. Kakitangan kerajaan/awam/badan berkanun
* Fotostat kad pengenalan.
* Fotostat surat pengesahan jawatan.
* Fotostat penyata pendapatan 2008{EA FORM}
* Fotostat slip gaji 3 bulan berturut.
* Fotostat bank statment 3 bulan berturut.

Sebarang kemusyikilan atau memerlukan penerangan lanjut boleh hubungi kami di talian berikut:
EN.AZMIR - 012-7752839 ATAU EN.HAFIZI - 019-7894246
Email ke - ejenloan@gmail.com / ejenloan@yahoo.com

{ tertakluk pada terma-terma dan syarat-syarat}

PERUNDINGAN & KAUNSELING

Salam dan selamat sejahtera di ucapkan pada anda yg membaca blog saya..seperti yg anda lihat pelbagai perkhidmatan disediakan oleh pihak kami...bukan sahaja khidmat nasihat berkaitan dengan kewangan malah meliputi kaunseling dan motivasi..adakah anda sedar bahawa setiap maslah seperti berikut sering mempengaruhi kehidupan kita sehari harian.
* masalah kewangan yg meliputi sistem pengurusan kewangan kita.
* masalah peribadi seperti kurang yakin dengan kemampuan diri anda.
* masalah mengembangkan perniagaan anda yg baru diusahakan.
* masalah menghadapi segala cabaran yg akan hadir di dalam kehidupan kita.

berikut baru sebahagian daripada cabaran hidup yg sentiasa menguji motivasi dan kekuatan mental kita.tetapi adakah kita sedar bahawa untuk menghadapi segala cabaran kita memerlukan seseorang untuk membimbing atau membantu kita daripada aspek khidmat nasihat dan motivasi seperti mana kita memerlukan seorang guru untuk mendidik kita menjadi seorang pelajar yg cemerlang di dlm akademik.Begitu jua kami di sini. Kami sentiasa sedia membantu anda di dalam usaha anda menyelesaikan permasalah yg anda hadapi.Bermula oktober nie pihak kami bukan sahaja menyediakan khidmat nasihat pinjaman/pengurusan kewangan melalui bank.Malah kami menyediakan khidmat nasihat kaunseling pada mereka yg menghadapi masalah di dalam kehidupan sehari harian.untuk keterangan lanjut anda boleh emailkan pada alamat berikut:
Email : ejenloan@gmail.com / ejenloan@yahoo.com
(tertakluk pada terma-terma dan syarat-syarat)

Tuesday, October 6, 2009

SELAMAT HARI RAYA 2009

Di hari baik dan bulan syawal yang mulia nie...saya ingin mengucapkan selamat hari raya maaf zahir dan batin jika saya bersama staf saya terkasar bahasa dan tutur kata sewaktu memberi khidmat nasihat atau menguruskan perkhidmatan pelanggan kami..pihak kami masih menguruskan perkhidmatan yang disediakan syarikat kami..untuk sebarang komen dan pertanyaan bolehlah email atau sms ke alamat berikut:

EMAIL: ejenloan@gmail.com atau ejenloan@yahoo.com
SMS : 012-7752839 - azmir